Ziggo modem vervangen

Empowering every person and every organization on the planet to achieve more.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Administrator
Site Admin
Berichten: 172
Lid geworden op: 11 apr 2024, 11:16

Ziggo modem vervangen

Bericht door Administrator »



Half april ontving ik een brief van Ziggo. Vreemd, want als Ziggo-klant heb je automatisch een e-mailadres. In plaats van een mailtje sturen ze een echte brief beginnend met:

Goed Nieuws: je krijgt binnenkort een nieuw modem
Zoals je van ons gewend bent, houden we ons internet stabiel, snel en veilig voor je. De apparatuur die je van ons leent moet daarvoor aan alle moderne eisen voldoen. Door snelle technologische ontwikkelingen is je modem nu aan vervanging toe. Daarom krijg je van ons een nieuw modem. Op onze kosten.¹

Nog even geduld
Over ongeveer 2 weken krijg je het nieuwe modem² thuisgestuurd. Je hebt dan 2 weken om dit modem aan te sluiten. Daarna werkt het oude modem niet meer. Het is dus belangrijk dat je het nieuwe modem binnen 2 weken aansluit. Zo zorg je ervoor dat je internet, wifi en vast bellen blijven werken.

Makkelijk zelf installeren
In de handleiding die je bij je nieuwe modem krijgt, staat stap voor stap welk stekkertje waar moet. En daarmee sluit jij − of iemand anders die er handig mee is − 'm makkelijk zelf aan. Kunnen we een handje helpen? Dat doen we graag, op onze website of aan de telefoon. En kom je er echt niet uit? Dan sturen we gratis een monteur bij je langs.
(...)

¹ Op onze kosten, lees ik als "Inbegrepen in de abonnementsprijs".
² Ziggo gebruikt de onzijdige vorm het modem. Zelf gebruik ik de mannelijke vorm de modem. Omdat Ziggo geciteerd wordt, komen in dit topic beide varianten voor.

Hoewel het voor mij niet hoeft, de modem werkt nog perfect, heb ik begrip voor de vervanging.
Vooraf aan elke upgrade van het netwerk dient dit uitgebreid getest te worden om onverhoopte problemen te voorkomen. Zijn er veel verschillende modems in gebruik, dan moeten deze testen herhaald worden voor elke voorkomende modem.

Bovendien, bezwaar maken bij de klantenservice is nutteloos. Laat de modem maar komen, vervang de oude door de nieuwe, en verder verandert er niets. (Dacht ik in mijn onwetendheid.)

Modem vervangen
Afbeelding
Technicolor TC7200

Nadat een PostNL-medewerker het pakketje afgeleverd heeft, direct de wisseling uitgevoerd.
Je kunt het vergelijken met het wisselen van een kapotte wasmachine door een nieuwe: alle aansluitingen (stroom, waterleiding en afvoer) losmaken, de oude machine vervangen door de nieuwe en de aansluitingen terugplaatsen.
In dit geval: stroomadapter verwijderen, wordt vervangen door een nieuwe, Ziggo coaxkabel losdraaien, RJ45 connector (netwerkkabel) loskoppelen, evenals de RJ11 connector (telefoonaansluiting). Ja, ben een van de weinige Nederlanders die nog een vaste telefoonaansluiting heeft. Ideaal, de DECT-telefoon zit in een houder waardoor deze altijd opgeladen is.
De oude modem omwisselen voor de nieuwe en de aansluitingen terugplaatsen. Klaar. ✔
Afbeelding
SmartWifi modem

Nou, bijna klaar. Twee zaken moeten nog geregeld worden:
  1. Ziggo gebruikt het lokale IP-adres 192.168.178.1. Waarom is mij onduidelijk? Zelf gebruik ik 192,168.0.1, de standaard.
    Het is sneller één Ziggo-router aan te passen dan al mijn vaste IP-adressen voor NAS, access point, printer, et cetera.
    Bij Geavanceerde instellingen > DHCP > Begin lokaal adres de 178 verandert in 0. Check. ✔
  2. In de brief wordt gerept over 'het nieuwe modem'. Welke het wordt staat er niet bij. Op de Ziggo website gegokt op de eerste, Zwart modem Sagemcom. En bij de uitleg: "Hang je het modem liever op? Bestel een gratis ophangbeugel als die niet in het pakket zit."
    Als er stond: "Hang je het modem liever op? Bestel een gratis ophangbeugel", dan had ik deze direct erbij kunnen bestellen.
    In de handleiding Vervangend modem installeren staat:
    Ziggo schreef:Om impact op leefomgeving te verminderen worden internetkabels, splitters en ophangbeugels niet meer standaard meegeleverd bij onze modems.
    Vaak heb je die al en zijn ze nog prima te gebruiken.
    Oké, dan ga ik de impact op de leefomgeving toch iets vergroten,³ want de TC 7200 kun je standaard ophangen en de SmartWifi modem niet.
    ³ Onze PostNL-medewerker gebruikt een elektrische bus, dus de impact zal wel meevallen.
    Afbeelding
Watskeburt?!
Heb altijd geleerd om internetsnelheden te meten met een vaste aansluiting (netwerkkabel). Dat is een stabiele omgeving. Een wireless verbinding kan fluctueren. Zelfs Ziggo is het met me eens:
Ziggo schreef:Bekabeld vs. wifi, weet jij het verschil?
Je bekabelde internetsnelheid test je door je laptop of pc met een ethernetkabel direct op je modem aan te sluiten. Zo heb je de snelst mogelijke en meest stabiele verbinding, zonder storingen. Wifi werkt anders: je modem stuurt het signaal draadloos door de lucht. Superhandig, want zo heb je internet in elke kamer. Maar muren, andere apparaten en afstand tot je modem kunnen invloed hebben op de sterkte van je verbinding.
Kan dit makkelijk bewijzen. Begin dit jaar werd onze internetsnelheid verhoogd van 100 Mbps naar 125 Mbps. Deze verhoging werd overigens wél via e-mail aangekondigd:

Ons netwerk in topconditie. Voor jou.
Elke dag werken wij aan ons glasvezel-kabel netwerk. Zodat jij elk jaar automatisch een stabielere en snellere verbinding krijgt.

Je krijgt stabiliteit en snelheid die bij je past
Elk jaar vragen we méér van het internet en hebben we meer data nodig. Daarom verhogen we je internetsnelheid. Net als andere jaren. De snelheid van je internet gaat naar 125 Mbit/s download en 25 Mbit/s upload.

Hoef je niets voor te doen
Je internetsnelheid wordt in april automatisch verhoogd, je hoeft hier niets voor te doen. Wil je niet wachten? Start vanaf 3 maart het modem opnieuw op en geniet als eerste van je nieuwe internetsnelheid.
(...)

Op 3 maart direct getest door een netwerkkabel op de TC 7200 aan te sluiten:
Afbeelding
128,43 Mbps downloadsnelheid, iets meer dan de afgesproken 125 Mbps.

Dezelfde test, maar nu wireless en de laptop naast de modem:
Afbeelding
36,80 Mbps!!! Slechts een derde van de maximale snelheid. De kabel wint probleemloos van wireless.

En nu een wireless test met de nieuwe SmartWifi modem:
Afbeelding
Wireless is even snel als bekabeld.

Omdat mijn recente laptopaankopen geen netwerkaansluiting meer hebben − daar zijn zij te dun voor − gaat mijn downloadsnelheid behoorlijk verhoogd worden. Ongeveer het dubbele vergeleken met mijn Asus access point die plusminus 60 Mbps haalt.
Afbeelding SHA1 hashcode: 25b757c00c3bdede1c436163574cf9d95c4b3076 20250503 1007w #170
Gebruikersavatar
Administrator
Site Admin
Berichten: 172
Lid geworden op: 11 apr 2024, 11:16

DHCP server - in ontwikkeling

Bericht door Administrator »

UNDER CONSTRUCTION
Afbeelding  Afbeelding

Na een moeiteloze start met de nieuwe modem ontstond er onverwacht toch een probleem.
Bij de initiële start van de modem was de NAS, zoals verwacht, gewoon bereikbaar. Maar na één dag was deze ineens 'verdwenen'. Toch lastig bij een NAS die op zolder staat. Een reboot van de NAS loste het probleem op, waarna het ritueel zich de volgende dag herhaalde. Het is geen oplossing om dagelijks twee trappen op te lopen om de NAS te rebooten. Een reboot van de modem (die wel online benaderbaar bleef) loste niets op.

Omdat in het netwerk verder niets aangepast was, moest het probleem toch echt bij de modem liggen.
Wat het geheel onbegrijpelijk maakt, is het feit dat mijn (eigen) access point naast de NAS staat en probleemloos zijn werk bleef doen...
Beide zijn via dezelfde switch verbonden met de modem. Hoe kan één apparaat probleemloos werken en zijn buurman niet?

Tijdelijk de NAS in de meterkast direct met de modem verbonden en dit bleek het probleem op te lossen.¹ Maar ik wil geen NAS in een koude meterkast. In het verleden gaf dit problemen met een webserver die ik daar plaatste om een snelle internetverbinding te bewerkstelligen. Op een gegeven moment had de server zich uitgeschakeld, waarschijnlijk vond hij het te koud???
¹ Heb dit niet uitputtend getest.

Gelukkig heb ik een vinger achter de oorzaak gekregen. Nog enige dagen afwachten, maar blijkbaar zit de boosdoener in de invulling van DHCP en static addresses.

DHCP versus Reserved Addresses (static addresses)
Wat is het verschil? Bij DHCP (Dynamic Host Configuration Protocol) zorgt de DHCP-server voor het uitdelen van IP-adressen. Er is namelijk één belangrijke voorwaarde: elk uitgegeven IP-adres moet uniek zijn. En daar zorgt de DHCP-server voor.
Bijvoorbeeld, een datapakketje moet naar IP-adres 192.168.0.2. Als er twee computers met dit IP-adres zouden zijn, weet de verzender niet meer naar welke van de twee het datapakketje moet. Daarom moeten IP-adressen uniek zijn en dit is in goede handen bij een DHCP-server.

Waarom dan niet alle apparaten door een DHCP-server laten beheren?
Goede vraag. Alle computers (desktop, laptop, tablet, smartphone, etc.) kun je het beste inrichten met een IP-adres uitgegeven door een DHCP-server. Geeft nooit problemen en de apparaten zijn altijd bereikbaar.
Maar het is anders bij bijvoorbeeld een NAS (Network Attached Storage), access point, of modem. Deze beschikken over een (beperkte) webserver om instellingen en aanverwante zaken aan te kunnen passen. deze webserver open je via een browser met het bijbehorende IP-adres.
Wil je de instellingen van de modem aanpassen? Tik in het adresveld 192.168.0.1 in en de beginpagina opent.
...
Plaats reactie