Kan downloads bank (ASN) niet inlezen

Stel hier al uw vragen over BankTrans.
Administrator
Site Admin

Re: Kan downloads bank (ASN) niet inlezen

Bericht door Administrator »

Dag Gerard,

Perfect.

Eén vraag(je):
Heb jij gebruik gemaakt van de ASN Bank beschrijving? Zie Bestandsbeschrijving exportbestand ASN online bankieren.
En/of het nieuwsbericht hierover gelezen?

Delen van bestanden?
Simpel. Als je naar beneden scrolt bij elke Post, nieuw en bestaand, zie je twee tabbladen: Opties en Bijlagen. Et voilà.
(In alle eerlijkheid moet ik toegeven dat de extensies .csv, .xml, .txt en enige andere, pas vanaf vandaag zijn toegestaan.)

Op dit forum is veel toegestaan. Laat maar weten als je de bestanden wilt uploaden naar het onderdeel Downloads.
Daar is al een categorie BankTrans importformaten. Of zet ze in de bijlage en plaats ik ze daar.¹
¹ Er is één verschil tussen bijlage en het onderdeel Downloads: Bestanden in de bijlage kan iedereen downloaden, het onderdeel Downloads is alleen toegankelijk voor aangemelde forumleden.

Naanab
Speel eens met het onderdeel Dashboard. De tabellen en grafieken (widgets) die je daar ziet, geven een volledig overzicht van jouw inkomsten en uitgaven:
Afbeelding
GerardBb53

Bericht door GerardBb53 »

Dag ??? (administrator),

Ja zeker heb ik gebruik gemaakt van de ASN Bank beschrijving die ik bij het nieuwsbericht vond.
Ik heb er nog een veldnaam achter aangezet die ik categorie heb genoemd zodat BankTrans "weet" dat er nog een extra veld is.

Ik hoop dat ik de twee bestanden zo goed heb toegevoegd en dat zij ook bij anderen werken.

Soms zie je extra of juist geen aanhalingstekens in BankTrans na het importeren met dit importformat.

Ik blijf BankTrans nog wel even gebruiken via deze kleine omweg en ga binnenkort tegelijkertijd een schaduwboekhouding met Naanab aanmaken.

Groet, Gerard
Bijlagen
ASN kopregel.csv
Deze regel plak in in Kladblok boven het exportbestand van ASN
(330 Bytes) 162 keer gedownload
ImportFormatDef.xml
Dit bestand is in BankTrans gemaakt.
(2.45 KiB) 165 keer gedownload
Roland

Bericht door Roland »

@Gerard:
Heb je deze oplossing gezien?
viewtopic.php?p=163#p163

@Kees
Je schreef o.a.
Als buitenstaander, met een lange ICT-achtergrond, denk ik dat BankTrans aan het einde van zijn levensbestaan is gekomen.
Mening van deze leek over de toekomst van BankTrans:
Allereerst: ik heb weinig kaas gegeten van programmeren, maar....
BankTrans is ontwikkeld in Qt, en er heeft zich iemand aangeboden om onderhoud/ontwikkeling verder op zich te nemen.
https://www.banktrans.nl/forum/9-vragen ... -in-github

Ook Qt wordt nog onderhouden, is dus niet verouderd.
https://www.qt.io/blog/qt-6.8-released

Ik zie dus wél toekomst voor BT.

Naanab is voor mijn gebruik te complex, 'overkill'.
BankTrans is in zijn schijnbare eenvoud zeer veelzijdig. Na jaren gebruik kwam ik gisteren weer een paar handigheidjes tegen.
Maar zolang Tonnie niet reageert (is zijn goed recht, hij heeft al genoeg gedaan) zitten we vast.
Administrator
Site Admin

Dag Roland,

Daarom delen wij ook onze gedachten/ideeën op dit forum. Iedereen mag zijn eigen mening ventileren. Graag zelfs.

De reden dat ik (vaak) mijn ICT-achtergrond aangeef is omdat een beetje boekhouder lacht om onze insteek. Zij gebruiken echte boekhoudprogramma's en willen niets weten van elektronische huishoudboekjes.

De gebruikte programmeertaal (Qt) en een daarin ontwikkeld programma staan los van elkaar. Heb programma's in COBOL geschreven dat in 1959 op de markt kwam. Zullen wel niet meer in productie zijn, omdat ik vervolgens in ABAP/4 voor SAP schreef.

Vermoed dat jij mijn antwoord op de vraag van Jos Verstappen niet goed begrepen hebt? Zal het anders formuleren: Als 4 mensen, beginnend op 26 januari 2024, gevraagd hebben de code openbaar te maken, wanneer gaat Tonnie dan overstag?

Naanab is voor mijn gebruik te complex, 'overkill'.
Vind ik, en velen met mij, van MS Word. Toch switcht niemand naar WordPad, of NotePad.

Zal een tipje van de sluier oplichten waarover ik met Tonnie gecommuniceerd heb. Veel routines om banktransacties in te lezen zijn, door hun complexiteit, intern geprogrammeerd. Denk aan ASN Bank/SNS. Met een workaround zijn ze weer bruikbaar. Wat als een van de andere banken zijn download aanpast?
Administrator
Site Admin

Dag Gerard,

ASN Bank beschrijving
Was (alweer) te snel met reageren. Iemand die het woord 'afschriftnummer' in zijn Post gebruikt, heeft absoluut de handleiding gelezen.
Zo'n woord verzin je niet. Opmerking laten staan om anderen hierop te wijzen.

...ook bij anderen werken
Bij mij werkt het. Maar ben geen ASN Bank/SNS-klant.

Downloads
Heb beide bestanden in Downloads geplaatst.
Wel twee (kleine) aanpassingen aangebracht:
  • categorie gewijzigd in Categorie
    Als 19 velden met een hoofdletter beginnen, begin ik het twintigste veld ook met een hoofdletter.
    Dit veld wordt overigens niet ingelezen! Neem aan met opzet?
  • Naam en versie gewijzigd in 'ASN Bank' en '2025-01', een niet gedocumenteerde, stilzwijgende afspraak.
Jij mag beslissen of je jouw bijlage laat staan.
GerardBb53

Bericht door GerardBb53 »

@Roland,

Ja, ik heb alle pagina's en opmerkingen van "Kan downloads bank (ASN) niet inlezen" bekeken voor ik zelf een bijdrage ging plaatsen. In eerste instantie plaatste ASN alleen een extra komma aan het eind van iedere regel. Die kon in Kladblok eenvoudig verwijderd worden. Naderhand kwam achter de komma een beschrijving van de categorie die ASN had toegekend aan de transactie. Daarom zocht ik een andere methode die ik gedeeld heb.

@Administrator

Ik moet nog helemaal leren hoe je tewerk gaat in een forum en ben blij met je actie met aanpassen en bij downloads plaatsen.
Het woord Categorie heb ik toegevoegd om in BankTrans aan te kunnen geven dat dat veld er is en niet gebruikt hoeft te worden. Voor BankTrans maakt het volgens mij niet uit welke naam bij dat veld staat.
Administrator
Site Admin

Dag Gerard,

Persoonlijk vind ik de oplossing van Jan Willem de mooiste: macro in notepad++.
Jouw oplossing noemde ik als alternatief op het BankTrans forum: Inlezen mutaties SNS-Bank niet meer mogelijk voor Wolter van der Meer.

Voor BankTrans maakt het volgens mij niet uit welke naam bij dat veld staat.
Klopt. Moet wel matchen met de ImportFormatDev-definitie. Daarom beide aangepast.

Nu kunnen ASN Bank- en SNS-klanten kiezen welke oplossing zij prefereren.
kdrkdr

Bericht door kdrkdr »

ASN heeft het opgelost. Je kan nu kiezen om de categorie niet mee te nemen (zie bijlage). (wel uitvinken natuurlijk ;-) )
Banktrans leest het dan gewoon in.
Bijlagen
2025-01-30 20_43_42-Transacties downloaden - ASN Bank – Mozilla Firefox.png
2025-01-30 20_43_42-Transacties downloaden - ASN Bank – Mozilla Firefox.png (23.72 KiB) 1807 keer bekeken
LEO_SCHOUTEN

Bericht door LEO_SCHOUTEN »

Bedankt!
Plaats reactie