Toen aan het begin van het nieuwe jaar (weer) vragen binnenkwamen over het inrichten van een lege BankTrans administratie, wist ik direct hoe laat het was. Er is een fervente groep gebruikers dat voor elk jaar een nieuwe boekhouding start. Zie hier geen enkel voordeel in, enkel nadelen.
Vermoed dat deze mensen ooit met een papieren kasboekje begonnen zijn. Dan kan ik het begrijpen. Het schriftje van 1950 is bijna vol en voor 1951 beginnen we met een schone lei.
In tegenstelling tot een schriftje, heeft een database geen beperkingen. En kun je daar nuttig gebruik van maken. Wilde je vroeger weten hoeveel kolen (liefst Antraciet) je de afgelopen jaren had gekocht om het huis, sorry de huiskamer, te verwarmen, dan legde je alle kasboekjes naast elkaar en vergeleek je jaar na jaar.
Deze gebruikers moeten hetzelfde ritueel volgen als ze nu meerdere jaren met elkaar willen vergelijken. De twee bekendste voorbeelden zijn mijns inziens energie en zorgpremie. Hoeveel zijn die de afgelopen 10 jaar verhoogd? Maar dit geldt voor alle categorieën/Posten. De prijs van Ziggo is de afgelopen jaren verdubbeld, terwijl zij mij toentertijd binnenhaalden met een gegarandeerd vaste prijs abonnement.
Als je alleen de transacties van het lopende jaar wilt zien, maak je (eenmalig) een filter aan waardoor je oudere transacties verbergt. Maar wel aanwezig zijn als je een overzicht over meerdere jaren wenst.
Meldde dit al in 2021, maar voel me een roepende in de woestijn. Of beter nog Don Quichot.
Overnemen categorieën in een nieuwe administratie:
Kan iemand mij uitleggen wat het nut is om elk jaar met een nieuw bestand te beginnen?
Je kunt simpel een filter definiëren waarmee je slechts één jaar selecteert. Geeft m.i. hetzelfde resultaat.
Anderzijds, als je bijvoorbeeld de energiekosten van de laatste paar jaren wilt vergelijken, ben je eindeloos bezig verschillende bestanden te openen. Alle transacties in één bestand geeft je direct inzicht welke kosten/baten stijgen, en welke uitgaven/inkomsten stabiel blijven, of eventueel dalen.
Verloop van de zorgpremie in de afgelopen jaren:¹

¹ Transacties uit Naanab, een-op-een geladen in Excel.