Importeren Banktrans administratie in Naanab

Stel hier al uw vragen over Naanab.
Plaats reactie
Lumar

Importeren Banktrans administratie in Naanab

Bericht door Lumar »

Ik kan in Banktrans een export maken van mijn administratie en wel een *.csv bestand.
Hoe kan ik deze nu importeren in Naanab en is dit ook voor oudere jaargangen toepasbaar, bijvoorbeeld 2022?
Hopelijk weet iemand hier iets voor.
Administrator
Site Admin

Re: Importeren Banktrans administratie in Naanab

Bericht door Administrator »

Dag Luc,

Uiteraard kan dit. Zou dit programma niet aanbevelen als het niet zou kunnen.
Voor jou is het zelfs makkelijker gemaakt. Een van de aanvullingen in versie 3.4 is ondersteuning voor het inlezen van BankTrans:
  • Ondersteuning BankTrans export formaat
Zou beginnen met deze handleiding te lezen: Handleiding importeren BankTrans transacties in Naanab.

Inlezen van het BankTrans exportbestand kun je door te klikken op Transacties importeren:
Afbeelding

Vervolgens kiezen voor BankTrans:
Afbeelding

Doorloop de Wizard en alle transacties worden ingelezen. Geen limiet.

Noot: Lees ook dit topic: Naanab versie 3.4.0 - 01-05-2024.
Ben het niet eens met het inlezen van het veld Specificatie. Dit is een speciaal veld:
Handleiding BankTrans schreef:Dit is een speciaal veld waarin de waarden van Omschrijving, Opmerkingen en Ten name van te samen in één veld kunnen worden weergegeven.
Denk eraan, Naanab leest NIET jouw zelf gedefinieerde categorieën in. Het is de bedoeling dat alle transacties worden toegekend aan een (Naanab) Post.

Wil jij transacties op jouw manier inlezen, dan moet je een apart sjabloon bouwen. Zoals in de handleiding beschreven.

Terugkomend op inlezen transacties van 2022, of eerder (geen limiet): Mijn voorkeur is om ALLE transacties in één bestand op te slaan.
Op het BankTrans forum las ik dat sommige gebruikers aparte bestanden maken voor elk jaar. Dan kun je nooit overzichten maken over meerdere jaren. Bijvoorbeeld de sterk stijgende energiekosten over de afgelopen jaren.
Gebruik één bestand (database in Naanab) om alle transacties in op te slaan en gebruik Filters om bijvoorbeeld alleen 2024 te tonen.

Zou de eerste keer enkele transacties exporteren om te onderzoeken hoe Naanab deze inleest. Tevreden, dan kun je alle BankTrans transacties exporteren en inlezen in Naanab. Dubbele transacties worden genegeerd.

Tip: Als je ontevreden bent over de manier waarop Naanab jouw transacties heeft ingelezen, dan is er een simpele oplossing: Klik in het hoofdscherm op Imports en verwijder elk ongewenst ingelezen bestand. (Een handige functie waarover BankTrans niet beschikt.)

Naanab ondersteunt SNS Bank. Een alternatieve oplossing is om zoveel mogelijk transacties van hun website te downloaden en in Naanab in te lezen.

Laat het weten als je nog vragen hebt.
Plaats reactie