Kan downloads bank (ASN) niet inlezen

Stel hier al uw vragen over BankTrans.
Administrator
Site Admin

Re: Kan downloads bank (ASN) niet inlezen

Bericht door Administrator »

Inlezen transacties ASN Bank (overkoepelende naam voor ASN Bank, SNS en RegioBank) ondanks gewijzigd transactiebestand
Dit wordt geen korte uitleg; zet maar een pot koffie klaar.

Oplossing 1: Naanab
Overstappen naar het programma Naanab is m.i. de beste oplossing.
Naanab is robuuster dan BankTrans: BankTrans stopt al met inlezen van transacties als er een kommaatje bijkomt. Naanab kijkt wat er ingelezen moet worden en negeert alle andere ruis. Het vangnet van BankTrans is een eigen importformaat creëren, maar dit werkt alleen met transacties met een kopregel. Lees de notitie van Jan Willem:
Jan Willem schreef:Kopregels kom ik alleen tegen bij de ING, niet bij de SNS en verwante banken, niet bij Triodos en ook niet bij oude Rabo bankafschriften.
In Naanab kun je eigen sjablonen maken die niet afhankelijk zijn van een kopregel. Een extra veld, zoals Categorie, kan probleemloos toegevoegd worden! Nog meer werk dat je uit handen genomen wordt.

Oplossing 2: Met Microsoft Excel en Notepad++ (of Microsoft Notepad/Kladblok)
Het probleem ontstond doordat het ASN Bank transactiebestand een extra veld aan het einde van elke transactie toevoegde. Met behulp van een spreadsheet (Microsoft Excel, LibreOffice Calc) kan dit simpel worden opgelost. Ook velden die op een andere plaats zijn ingevoegd, zijn makkelijk te verwijderen.
Hét probleem zit in Excel, dat met alle macht probeert de gebruiker het leven zuur te maken onder het mom: we maken het makkelijker! <not> Er is nog een andere hobbel te nemen, maar daar komen we zometeen op.

Gebruik de volgende stappen om Microsoft in bedwang te houden:
  1. Weet niet precies hoe het downloadbestand van de ASN Bank (transactie-historie_NLxxASNB...???) heet. In mijn voorbeeld heet het 'ASN Bank transacties (nieuw)'. Dit is inclusief de komma (,) en het nieuwe veld Categorie. (Bron: Jan Willem en Lumar):
    Afbeelding

Code: Selecteer alles

10-10-2024,NL21ASNB0123456789,,,,,,EUR,335.31,EUR,-54.16,10-10-2024,10-10-2024,7913,BEA,1062920,,'BP EXPRESS 10.10.2024 11U32 KV004x x11207xx MCC:5542 Contactloze betaling NLNEDERLAND',42,Boodschappen
  2. Door de extensie .csv is het makkelijk te openen in Excel door er dubbel op te klikken. Excel start en toont de hele (eerste) transactie in cel A1, de volgende in A2. Dit is niet de bedoeling:¹
    Afbeelding
  3. Lossen we op door een functie in Excel. Klik in de Werkbalk op Gegevens, Tekst naar kolommen. Zorg dat veld A1 het actieve veld² is:
    Afbeelding
  4. Volg de Wizard:
    • Stap 1 van 3:
      Afbeelding
      Klik op gescheiden. Zo slim is Excel niet dat het het onderscheid tussen vast en gescheiden weet. Klik Volgende:
    • Stap 2 van 3:
      Afbeelding
      Klik op komma (ons scheidingsteken) en klik op Volgende:
    • Stap 3 van 3:
      Afbeelding
      Hier zit het addertje onder het gras:
      Excel schreef:De optie standaard converteert numerieke waarden naar getallen, datumwaarden naar datums...
      Laat het Gegevenstype op Standaard staan en Excel 'verminkt' het bestand zodanig dat BankTrans er geen raad mee weet.
      Selecteer Tekst en ga naar het laatste veld en Shift+klik op dit veld. Hierdoor worden alle velden geselecteerd en krijgen het kenmerk TEKST.
      Afbeelding
      Klik op voltooien.
    Alle velden staan nu netjes gescheiden in hun eigen kolom:
    Afbeelding
  5. Ga naar de laatste kolom (T) en selecteer deze. Rechtsklikken en kies voor Verwijderen:
    Afbeelding
  6. We zijn klaar. Ga naar Bestand, Opslaan als om het bestand onder een andere naam op te slaan:
    Afbeelding
  7. Grapje. Met Microsoft ben je nooit klaar. Open het bestand maar eens met Notepad++:
    Afbeelding
    Je ziet allemaal puntkomma's i.p.v. komma's. Dit is een systeeminstelling die behandeld wordt in Oplossing 3.

Laten we eerst het goede nieuws bekijken: rechts in de transactie zie je dat de komma en het laatste veld verdwenen zijn:
    Afbeelding
  8. De benodigde actie is easy peacy: Wijzig in Notepad++ alle puntkomma's (;) in komma's (,):
    Afbeelding
    KLAAR. Lees de transacties in in BankTrans.
Oplossing 3: Met Microsoft Excel en transactiebestand met puntkomma als scheidingsteken
Jan Willem meldt dat het transactiebestand van de ASN Bank ook te downloaden is met als veldscheidingsteken de puntkomma.
Dit werpt een compleet ander licht op de benodigde stappen.

De benodigde acties zijn dan identiek zoals Roland beschrijft:
Roland schreef:1. open het ASN-bestand in LibreOffice calc Microsoft Excel
2. wis de laatste kolom (met categorieën)
3. sla het bestand op, en klaar is Kees Pietje ;)
Getest en het werkt:
  1. Excel verminkt het transactiebestand niet;
  2. BankTrans leest het transactiebestand, met puntkomma's, probleemloos in.
Oplossing 4: Met Microsoft Excel en aangepaste systeeminstellingen
Heb het vermoeden dat niemand behoefte heeft aan uitleg over het veranderen van Systeeminstellingen in Windows.
Laat het weten als je het oneens met mij bent.

Aangezien het ASN Bank transactiebestand ook met puntkomma's als scheidingsteken te downloaden is, is het zinloos Windows systeeminstellingen aan te passen.

¹ Excel gebruikt de Windows systeeminstellingen die in Nederland de puntkomma (;) als standaard heeft. Reden is dat in Nederland decimalen voorafgegaan worden door een komma. Als een getal niet omsloten is door enkele, of dubbele quotes, weet een programma niet wat precies bedoeld wordt. Is de komma een veldscheiding, of volgen nu decimalen? Daarom gebruikt Excel de puntkomma en tab als veldscheiding.
² Velden heten in Excel kolommen.
Roland

Bericht door Roland »

Andere oplossing:
1. open het ASN-bestand in LibreOffice calc
2. wis de laatste kolom (met categorieën)
3. sla het bestand op, en klaar is Kees ;)

Nu kan het bestand wel ingelezen worden.
Zie ook
https://www.banktrans.nl/forum/9-vragen ... rt=10#6358
Administrator
Site Admin

Klopt helemaal Roland.
Probleem is alleen dat Windows gebruikers meestal Microsoft Office geïnstalleerd hebben, met o.a. Excel.
Excel rommelt (zonder ingrijpen) aan het bestand. Data (datums) worden standaard in Microsoft notatie omgevormd.
Bijvoorbeeld de datum 01/01/2025 wordt getoond als 1-1-2025 en opgeslagen als 45658. Het aantal dagen sinds 1 januari 1900.
Calc zal dit waarschijnlijk niet doen?
Als BankTrans 01/01/2025 verwacht en 1-1-2025 niet herkend zijn de rapen al gaar.

Een ander probleem is het scheidingsteken dat Excel oppikt uit de systeeminstellingen.
In Nederland is het scheidingsteken puntkomma (;) en niet komma (,). Daarom is Excel omslachtiger dan Calc.

Als je mijn uitleg heel snel leest, zie je dat ik hetzelfde doe als jij:
Bestand inlezenExcel herkent de komma niet en stopt alle gegevens in Kolom A; dus repareren.
Probeert inhoud te categoriseren; daarom alles als tekst inlezen.
Laatste kolom verwijderenIdentiek.
Bestand opslaanExcel gebruikt ; als scheidingsteken. BankTrans kan hier niets mee.
Notepad++ gebruiken om de ; terug te zetten naar ,.
Zie je, bijna geen verschil.

Ben medestander van Jan Willem. Zolang het probleem op te lossen is door in Notepad++ ,[^,]*$ in te geven, is dit een acceptabele oplossing.
Jan Willem

Bericht door Jan Willem »

Nog even een kleine opmerking, bij het downloaden van het csv bestand bij de ASN kun je kiezen tussen een komma of punt-komma gescheiden bestand dus je hoeft dat niet om te bouwen.
Zelf denk ik dat op dit moment het oplossen met notepad++ de meest simpele is en nu maar hopen dat de ASN het de komende jaren zo laat. ;)
De oplossing van Roland met LibreOffice werkt ook.
De csv bestanden van de spaarrekeningen zijn niet aangepast dus ze wilden kennelijk een categorie toevoegen.
Administrator
Site Admin

@Jan Willem Wilde al reageren op jouw post van gisteren 20:39, maar deze was zo kristalhelder dat ik hem i.p.v. bovenop onderop de stapel gelegd heb.

Met bovenstaande post ben ik minder gelukkig. Kostte me uren (en een pot koffie) om alle tekst en afbeeldingen te fabriceren om uit te leggen hoe je in Excel een komma-gescheiden bestand inleest en vervolgens de puntkomma's weer terug te toveren in komma's.
Kom je aanzetten met de mededeling dat je ook een puntkomma-gescheiden bestand kunt downloaden... Én dat BankTrans transacties met een puntkomma probleemloos inleest. Voel me compleet nutteloos.

Terugkomend op jouw kristalheldere post: Ben het 100% met je eens. Gaf dit al aan in mijn reactie naar Roland:
Ben medestander van Jan Willem. Zolang het probleem op te lossen is door in Notepad++ ,[^,]*$ in te geven, is dit een acceptabele oplossing.
Had mijn enthousiasme getemperd door het "acceptabel" te noemen, maar ik bedoelde "in alle opzichten de beste oplossing".

Bedank jouw zoon namens alle ASN Bank gebruikers, en ook mij (die niet bij de ASN Bank bankiert).

Denk dat de Notepad++ oplossing lang bruikbaar blijft. In de ICT is het gebruikelijk aan te vullen en de bron ongewijzigd te laten. Dit betekent dat het oorspronkelijke ASN Bank transactiebestand alleen maar naar rechts uitdijt. (Zie de velden Adres, Postcode en Plaats; worden niet gebruikt, maar blijven aanwezig.) Elk veld dat rechts toegevoegd wordt, kan in Notepad++ door Vervangen verwijderd worden.
Voorbeeld: Als de ASN Bank 5 velden rechts toevoegt, druk je vijfmaal op Alles vervangen en zijn ze foetsie.
Alleen als er tussenin velden toegevoegd worden, wat ik niet verwacht, gebruik je een spreadsheet om de niet gewenste velden te verwijderen. Maar ook dit is, mits het bestand puntkomma-gescheiden is, makkelijk uit te voeren.

Behalve dat je vooraf een extra actie moet uitvoeren, voorzie ik geen problemen met het inlezen van ASN Bank transacties in BankTrans.

Ga me nu verder verdiepen in Notepad++. Voor de liefhebber: Search Actions.
Administrator
Site Admin

Nieuwe velden in Naanab toevoegen
De nieuwe velden in het ASN Bank downloadbestand kunnen niet ingelezen worden in BankTrans. Maar wel in Naanab.
Het eerste toegevoegde veld Categorie, in Naanab heet dit veld Post, kun je met een zelf gemaakt sjabloon toevoegen.

Noot: Weet (bijna) zeker dat in het volgende release van Naanab dit aangepaste sjabloon aanwezig zal zijn.
Alhoewel de ontwikkelaar normaal gesproken deze niet inleest, maar overlaat aan het Postfilter − zie importsjabloon voor BankTrans.

Hoe maak je een eigen sjabloon?
Open Naanab en kies Import sjablonen:
Afbeelding

Het volgende (lege) scherm opent, aangenomen dat je nooit een eigen sjabloon gemaakt hebt:
Afbeelding

Linksboven staat Nieuw sjabloon met een neerwaarts pijltje. Klik je op Nieuw sjabloon dan ga je vanaf scratch een eigen sjabloon creëren. Klik je op het pijltje, dan kun je kiezen uit de beschikbare sjablonen. Klik op het pijltje en kies voor ASN Bank:
Afbeelding

Het nieuwe sjabloon moet een naam krijgen; heb gekozen voor ASN Bank nieuw. Bij bestand is het handig een transactiebestand te selecteren waardoor je direct de vergelijking kunt maken tussen Veld en Regel 1, Regel 2, .... De rest is ingevuld door het bestaande sjabloon:
Afbeelding

En dan ontdek je een probleem, maar wel een die bijna niet te traceren is. In het bovenste deel (definitiegedeelte) zie je dat veld 8 en 9 overgeslagen worden, maar in het onderste deel (voorbeeldvenster) loopt de rangorde gewoon door en veld 10 wordt 8, veld 11 wordt 9. Wat wil het toeval: beide velden zijn bijna identiek, zodat je een geoefend oog moet hebben om het te ontdekken.
VeldnummerVeldnaamOmschrijvingInhoud
8
Valutasoort rekeningDit veld geeft de ISO valutasoort van de rekening weerEUR
9
Saldo rekening voor mutatieGeeft het saldo weer voordat de mutatie is verwerkt335.31
10
Valutasoort mutatieDit veld geeft de ISO valutasoort van de mutatie weerEUR
11
TransactiebedragGeeft het transactiebedrag weer-54.16
Afbeelding

Het transactiebedrag zou € -54,16 moeten zijn, maar is € +335,31.
De fout doorgegeven aan de ontwikkelaar en handmatig de benodigde velden toegevoegd met type Niet gebruikt veld. Het laatste veld, 20, is correct Post en de inhoud Boodschappen.

UPDATE: Zoals verwacht snel een reactie ontvangen. Een uitgebreide mail met o.a. achtergrondinformatie. Zal jullie hiermee niet vermoeien, maar de drie belangrijkste zinnen zijn:
Naanab schreef:U heeft inderdaad gelijk.
Dit zal wellicht voor andere basis sjablonen ook een probleem veroorzaken. We gaan ze allemaal nakijken.
Afbeelding

De uitwerking:
Afbeelding

Het resultaat:
Afbeelding

Klik op Opslaan om het aangepaste sjabloon te bewaren:
Afbeelding

We gaan transacties inlezen met ons zelf gemaakte sjabloon. Klik op Transacties importeren in het scherm Snel van start:
Afbeelding

Selecteer ons zelf gemaakte sjabloon, onderaan de lijst:
Afbeelding

Klik Volgende om onze ene transactie in te lezen:
Afbeelding

In het Transactieoverzicht kun je controleren of het inlezen correct is verlopen:
Afbeelding

Gelukt, onze transactie bevat de handmatig toegekende post Boodschappen.
Jan-KTD

Bericht door Jan-KTD »

Net als veel anderen had ik ook dit probleem.
Ik werk al vele jaren naar tevredenheid met BankTrans.
De oplossing via Notepad++ werkt perfect.
Voor al het gepuzzel door jullie: mijn dank heeft de omvang van een olifant :)
Ik kan weer even vooruit. Maar gezien het toekomst perspectief van BankTrans (geen updates meer) en de nieuwe weg van ASN Bank (inclusief onaangekondigd prutsen aan export bestanden) misschien toch overstappen naar Naanab (dat wèl updates kan uitbrengen).
Dan komt de vraag op: kan ik ALLE historie van BankTrans importeren in Naanab??
Hoor graag van jullie.
Jan
Administrator
Site Admin

Ja, alles.
Korter kan ik niet antwoorden.

Laat weten als je nog vragen hebt.

Als je Naanab (met korting) wilt aanschaffen, heb je wel extreem weinig tijd.
Administrator
Site Admin

Voor allen,

Wil een kort statement maken, zonder iets, of iemand in een kwaad daglicht te stellen.

Tonnie is lang geleden, hobbymatig, met BankTrans begonnen. In de loop der jaren is dit programma telkens uitgebreid met nieuwe functies. Maar heeft altijd hetzelfde fundament gehouden. Toen hij hiermee begon kon hij geen vermoeden hebben hoe de wereld er twintig jaar later zou uitzien. De komst van IBAN was geen probleem. BankTrans accepteert elk rekeningnummer, geen controle.

Elk programma heeft zijn levenseinde. Bill Gates begon ooit met DOS, maar dat wil niemand heden ten dage nog gebruiken. Met de opgedane kennis, en nieuwe inzichten, werd Windows uitgebracht. Ooit zal ook hieraan een einde komen. Wie weet. We praten dan tegen Alexa, of Google Assistant, of wie weet wat er gaat komen.

Als buitenstaander, met een lange ICT-achtergrond, denk ik dat BankTrans aan het einde van zijn levensbestaan is gekomen. Wellicht is het hele idee van elektronische huishoudboekjes op zijn laatste benen aan het lopen. Denk niet dat jongeren hiervoor warm lopen; kijken niet eens op van hun smartphone.

Beoordeel ik − als outsider − Naanab, dan constateer ik een veel steviger fundament. En een gedegen raamwerk. Je kunt niet zomaar een rekeningnummer aanmaken. Moet voldoen aan de IBAN-richtlijnen. En ook het inlezen van transacties is anders ingestoken. Als gebruiker geef je aan van welke bank je transacties wilt inlezen. Kleine moeite, maar het neemt veel uitzoekwerk, met kans op fouten, weg.

Oké, je wilt transacties van ASN Bank/SNS inlezen? Vervolgens leest het programma veld 1 (Boekingsdatum) in, en veld 2 (Rekeningnummer), en veld ...
De rest laat het programma links liggen. De ASN Bank mag zoveel velden toevoegen als ze willen, Naanab leest enkel de velden in die jij wilt. Dit is een veel robuustere manier van werken. En toekomstbestendiger.

Op naar 2025.
GerardBb53

Bericht door GerardBb53 »

Samen komen we een eind verder.

Vandaag heb ik een CSV-bestand gemaakt met de kopregel voor een ASN-bank exportbestand met scheidingsteken , (komma) en een extra veld categorie na het voorheen laatste veld afschriftnummer. Op grond daarvan het ik ook een nieuw importformaat gemaakt in BankTrans.

Als ik die regel met Kladblok plak in het exportbestand kan BankTrans het wel inlezen met dat nieuwe importformaat.

Als het nog nodig is kan ik beide bestanden (ASN kopregel.csv en ImportFormatDef.xml) wel delen, maar ik zie nog niet hoe ik bijlagen kan toevoegen.

Ik ben nog niet begonnen met Naanab maar ben wel benieuwd of het echt zo goed kan zijn als het onvolprezen BankTrans
Plaats reactie