Nieuwe administratie

Stel hier al uw vragen over Naanab.
hansie00

Nieuwe administratie

Bericht door hansie00 »

Heb als nieuwe gebruiker het programma geinstalleerd. Druk op nieuwe administratie en helemaal niets gebeurt er....
Wat nu
Groeten
Hans
Administrator
Site Admin

Re: Nieuwe administratie

Bericht door Administrator »

Dag Hans,

Jouw melding verbaast mij. Komt mij totaal onbekend voor.
Hebben we het echt over Naanab?
Welk besturingssysteem betreft het? macOS, Windows, Linux?

Je kunt het beste een melding doen richting leverancier: Contact.

In de tussentijd kan ik proberen jou zoveel mogelijk te helpen.
  1. Je hebt het programma gedownload ✔
  2. Geïnstalleerd, zonder foutboodschappen ✔
  3. Het programma gestart ✔
  4. Je ziet het volgende scherm:
    Afbeelding
  5. Geklikt op Nieuwe administratie, het kleine icoontje met een diskschijf en een + ✔
  6. Wat er dan gebeurt, is dat het scherm naar rechts zwaait en een leeg scherm toont dat je moet invullen:
    Afbeelding

Elke extra informatie kan helpen dit probleem te begrijpen.

Ga nu bijkomen van deze absoluut onverwachte vraag.
    Afbeelding SHA1 hashcode: 5b493546be9dbb28cfa651bd91d798fdc2a11726 20240507 123w #34
hansie00

Bericht door hansie00 »

Dank je wel voor het antwoord. Alle stappen zijn gedaan zoals door jou vermeld. Klik op nieuwe adm. gebeurt er niets. (Dus geen blanco veld etc)
Ben IT-er.
Gebruik windows 11 nieuwste versie. Heb inderdaad bericht gezonden naar leverancier. Ben benieuwd of er antwoord komt.
Ik zie dat het gebruik maakt van Java 18 (wordt automatisch geinstalleerd)
Groeten
Hans
Administrator
Site Admin

• Ben IT-er
    Welkom collega. Al noem ik mijzelf ICT'er.
    Altijd problemen bij het voorstellen aan buitenlandse collega's. You're what. Oh, IT. What the f*k is ICT?
  • Windows 11 nieuwste versie
    Oeps, recent hier, of op het BankTrans platform, gemeld dat ik Windows 11 alleen op een testmachine heb draaien.
    Blijf voorlopig op Windows 10.
    Om jou te plezieren: mijn Windows 11 versie begint wat stabieler te draaien.
    En direct het slechte nieuws: mijn Naanab versie op Windows 11 draait als een zonnetje. Kon je al opmaken uit mijn eerste (verbaasde) reactie.
  • Ben benieuwd of er antwoord komt
    Zeker, maar er kunnen wat dagen overheen gaan.
    Daar heb ik geen invloed op.
  • Java 18 (wordt automatisch geïnstalleerd)
    Klopt, bij versie 2 moest je zelf nog de runtime ophalen.
    En op het meest ongelukkige moment kwam dan een pop-up dat er (weer) een update beschikbaar was.
    Ben je in versie 3 gelukkig vanaf.
Jij hebt al de juiste conclusie getrokken: Kan momenteel niets voor je betekenen.
Hou je ons (alle forumleden) op de hoogte hoe het afloopt?

Wacht, wacht, jij hebt verstand van computers. Moet even schakelen.
Kun je eens kijken of er een bestand C:\Users\xxx\AppData\Local\Temp\NaanabFinance.log aangemaakt is. <vast wel>

Code: Selecteer alles

INFO  - ---------------------------------------------------------------
INFO  - Start Naanab finance versie 3.3.0.783188
INFO  - Java versie 18.0.2.1
INFO  - OS Windows 10 versie 10.0
INFO  - ---------------------------------------------------------------
INFO  - Bezig met laden scherminstellingen
INFO  - Initializing eventqueue
INFO  - Showing login screen
INFO  - Checking existence: xxx
INFO  - HikariPool-1 - Starting...
INFO  - HikariPool-1 - Start completed.
INFO  - Databestanden met versie 31 gevonden. Geen update nodig.
INFO  - Database connectie gemaakt met 'xxx'
INFO  - Instellingen geladen voor administratie xxx
INFO  - Administratie uitgelogd
INFO  - HikariPool-1 - Shutdown initiated...
INFO  - HikariPool-1 - Shutdown completed.
INFO  - Checking existence: xxx
INFO  - HikariPool-2 - Starting...
Er zullen bij jou ERROR-meldingen staan. Stuur de logging naar Naanab.
Kunnen zij de oorzaak achterhalen. (Of los jij het zelf op?)

PS Lees ook het privébericht dat ik gestuurd heb. Een welkomboodschap, zodat ik weet dat een nieuw forumlid PB's kan lezen/versturen.

PPS Aan een ander forumlid al gemeld: Dit is een BankTrans-forum, en nu ook een Naanab-forum. Wellicht kunnen we tevens Windows-ervaringen uitwisselen?
Afbeelding SHA1 hashcode: f642b142f73ebcacb58e77bb03a67db6c6b1c33c 20240507 376w #36
hansie00

Bericht door hansie00 »

In ben gepensioneerd. Woon al 10 jaar in Spanje. Mijn logfile is:

Afbeelding

Op mijn notebook installeert het prima en werkt het goed. Het is een Java probleem. Ben benieuwd naar hun antwoord, terwijl ik zelf ook nog doorstruin.
Dank voor het meedenken.
Groeten
Hans
Administrator
Site Admin

• Woon al 10 jaar in Spanje
    Dank je wel. Mijn enige gedachte is: Waar is het bij mij mis gegaan?
    FYI Het regent momenteel in Nederland. Druilerig weer.
  • ...notebook installeert het prima
    Ook Windows 11, of Windows 10?
Voordat het probleem bekend is, ga ik geen uitspraken doen.

Doet mij denken aan een probleem dat mijn zoon had op zijn laptop, ook Windows 11. Alweer enige tijd geleden.
Installeerde een nieuw programma en kreeg de melding:
The .DOT framework could not be installed. You can try to install manually. Start dotnetfx3.exe located in the "Updates"-folder of the installation.
Setup will stop now.
Probeerde het probleem "na te spelen" op Windows 10, vervolgens op Windows 7 (beschikte nog niet over een Windows 11 testmachine), maar wat ik ook probeerde, programma installeerde telkens als een zonnetje.
De enige gemeenschappelijke noemer is hier Windows 11.

Hoor graag jouw ervaringen met Naanab. Heb je al BankTrans transacties ingelezen?
Afbeelding SHA1 hashcode: 0b6c493cba95929ffd4f28b1d3c07f9a4f12dcf9 20240507 156w #39
hansie00

Bericht door hansie00 »

Beide machines zijn exact hetzelfde geinstalleerd, zelfde programma´s etc, dus ook win11.
Het inderdaad 1 jaar transacties ingelezen (op de notebook) en toen op de notebook een backup gemaakt. (Op usb)
Toen op de desktop (met prog dat niet werkte) geprobeerd te restoren. Het prog ziet de backup en ik druk op restoren en er gebeurt niets. Voor een of andere reden worden de java modules niet opgeroepen. (Voor een ander programma heb ik een java 17 lopen) en Naanab gebruikt Java 18. Maar nogmaals op de notebook loopt het wel (ook met 2 versies Java)
Het ligt niet aan de hardware want in een Virtual Machine op de PC werkt het wel. Ga nog verder uitdiepen, en wacht op de leverancier. Je bent uiteindelijk nooit de enige met een probleem....
Groeten
Hans
Administrator
Site Admin

Weet weinig van Java - en wil dit zo houden.

Als DOS-gebruiker (in het verre verleden): kan er iets mis gaan met het good old Path-statement?

Op mijn Windows 10 & 11 met Naanab v3 heb ik in het Path-statement geen verwijzing naar Oracle.
Mijn testsysteem met Windows 10 en Naanab v2, met de java runtime staat in de Path:

Code: Selecteer alles

C:\Program Files (x86)\Common Files\Oracle\Java\javapath
Is jouw opmerking "Je bent uiteindelijk nooit de enige met een probleem...." een verwijzing naar Mr Bates vs. the Post Office?
Voor degenen die deze serie niet gezien hebben, een aanrader van de bovenste plank.
Afbeelding SHA1 hashcode: 6304ebef7f21141a05d8934b16ed9d75e27bace3 20240507 104w #41
hansie00

Bericht door hansie00 »

Ja, dat path is de Java runtime. Naanab maakt direct gebruik van de Java applets/modules van de developper kit.
Afijn, het is opgelost. Alles wederom gedesinstalleerd. Daarna heb ik het geinstalleerd met admin rechten en uitvoeren met admin rechten en het werkt.
Mijn systeem is zoveel mogelijk dichtgetimmerd door mij, want je weet het nooit. En dat was de reden.

Groeten
Hans Snoek
Administrator
Site Admin

Heb je de leverancier op de hoogte gesteld? Anders is straks een heel team jouw probleem nogmaals aan het oplossen.

Ben bezig een sectie FAQ's te maken van 'veelvoorkomende' problemen. Heb er nu twee over BankTrans gemaakt.

Is dit een kandidaat voor FAQ's Naanab?

Snap niet helemaal wat je extra dichtgetimmerd hebt. En nagelaten op jouw laptop.

De werkwijze die iedereen moet volgen (dus geen FAQ nodig) is installeren met Administrator rechten:
Afbeelding

Vervolgens krijg je een extra melding:
Afbeelding

Klik op Nee en de installatie stopt.

Voor alle duidelijkheid: Uitvoeren van Naanab hoeft niet met administratorrechten.
Afbeelding

FYI De sectie Naanab op dit forum - een klein hoekje onderaan - wordt opgewaardeerd. Wordt gelijkgetrokken aan BankTrans.
Deze vraag wordt zsm verhuisd.
Afbeelding SHA1 hashcode: 9c6941a186f918d48b5a3ebe12005a563b6466f3 20240507 121w #45
Plaats reactie